استفاده از سرگرمی‌های محیطی و اتاق فرار در آموزش

یک طراح و پژوهشگر کانادایی حوزه‌ی بازی‌های محیطی با تاکید بر جنبه‌های فرهنگی و آموزشی این سرگرمی‌ها گفت که سرگرمی‌های محیطی در آینده می‌توانند بخشی از آموزش و پرورش رسمی شوند؛ اما اگر بخواهیم چنین روش‌هایی به‌صورت گسترده در تمامی مدارس و مناطق اجرا شود نیاز است تا با کم‌ترین ابزار و پیچیدگی باشد تا افرادی که در مناطق محروم تحصیل می‌کنند نیز از آن بهره‌مند شوند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، «اسکات نیکلسون» در نشستی مجازی که با حضور طراحان و ایده‌پردازان چهارمین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی و علاقه‌مندان به حوزه‌ی سرگرمی برگزار شد، تاکید کرد که باید با طراحی سرگرمی‌های محیطی چه به شکل معماهای محیطی و یا اتاق‌های فرار، خانواده‌ها و نسل‌های جدید را با این امکان آشنا و از این راه، به حفظ این ارزش‌های فرهنگی و ملی کمک کرد.
اسکات نیکلسون استاد دانشگاه wilfrid laurier انتاریو در کانادا و طراح سرگرمی‌های معمایی و محیطی در این نشست بر لزوم تعهد به تاریخ و داستان‌ها تأکید کرد و افزود: زمانی که شما برای یک مکان یا محل تاریخی با پیشینه‌، طراحی می‌کنید باید به این فکر کنید که در گذشته مردم در این محل چه ویژگی‌هایی داشته‌اند و به چه فعالیت‌هایی مشغول بوده‌اند. سپس با کمک این اطلاعات ویژگی‌ها و نحوه‌ی تعامل بازیکن‌ها با محیط را طراحی کنید.
به عقیده‌ی این مدرس دانشگاه، اگر این فرایند را به درستی انجام دهیم سرگرمی محیطی که طراحی کرده‌ایم بسیار منحصربه فرد و جذاب خواهد شد.
نیکلسون در بخش دیگری از صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد که در کشورهایی همچون آمریکا همچنان موضوع غالب سرگرمی‌ها و معماهای محیطی، ترس و وحشت است چراکه به این طریق کسب درآمد می‌کنند. اما این تنها موضوع ممکن برای این نوع سرگرمی‌ها نیست.
متن کامل خبر

مالکیت معنوی و حقوق ثبت طرح‌‎های اسباب‌بازی تشریح شد

استاد راهنمای چهارمین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی، آگاهی کامل از انواع ثبت، موارد تحت حمایت و حقوق مالکیت فکری برای طراحان و ایده‌پردازان اسباب‌بازی را ضروری دانست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، عماد ارغند در کارگاه تخصصی که با حضور ایده‌پردازان منتخب مرحله اول برگزار شد، درباره مالکیت معنوی و حقوق ثبت طرح‌‎های اسباب‌بازی سخن گفت. 
او در این کارگاه تخصصی گفت: هر اثری که حاصل ابتکارات و تفکر انسانی باشد، به نوعی مالکیت فکری به حساب می‌آید. در واقع اموالِ فکری، از جمله اموال منقول و متضمن خلاقیت (ابتکار) و تخیل هستند و معمولاً به‌عنوان «آفریده‌های فکری» شناخته می‌شوند. حق نشر (کپی رایت)، علائم تجاری، اسرار تجاری و حق اختراعات از گونه‌های دیگر مالکیت فکری هستند. 
در ادامه این جلسه «ارغند» مفاهیم پایه مالکیت معنوی همچون حق اختراع، علائم تجاری و طرح‌های صنعتی را برای حاضران در کارگاه تشریح کرد.
وی همچنین در این کارگاه، سایت مرکز مالکیت معنوی که تمام فرایندهای ثبت علامت، ثبت اختراع و ثبت طرح صنعتی را انجام می‌دهد، را معرفی کرد و افزود: شرکت‌های بسیاری هستند که با دریافت هزینه‌های زیاد کارهای ثبتی طراحان یا تولید کنندگان را انجام می‌دهند اما خوب است بدانید که برای انجام هیچ‌یک از این کارها نیاز به مراجعه به شرکت‌های خصوصی نیست. هر فرد می‌تواند شخصاً فرایندهای ثبت را پیگیری و انجام دهد.
استاد راهنمای چهارمین رویداد ملی ایده‌آزاد در این نشست گفت: متولی اصلی ثبت طرح‌های بازی و اسباب‌بازی بنا بر اساس‌نامه تدوین شده در اردیبهشت سال ۱۳۷۶، «شورای نظارت بر اسباب‌بازی» است که از سوی شورای فرهنگ عمومی و با کارشناسی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، و با نظارت و تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال فعالیت است.
متن کامل خبر

تصاویر، روند و ساختار اسباب‌بازی‌ها را تعیین می‌کنند

بازی‌هایی وجود دارد که کاملا وابسته به تصاویرند و در واقع این تصاویر هستند که روند و ساختار بازی را تعیین می‌کنند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، استاد راهنمای بخش تصویرگری چهارمین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی در نشستی مجازی که با حضور طراحان و ایده‌پردازان برگزار شد، گفت: در طراحی بعضی از بازی‌ها، تصویرگری از همان ابتدا و هم‌زمان با دیگر بخش‌های طراحی پیش می‌رود.
محمد نورالدینی در ادامه خاطرنشان کرد: معمولا فرایند تصویرسازی در مراحل پایانی طراحی یک بازی آغاز می‌شود، زیرا نیاز است تا روند، داستان و سازوکارهای بازی مشخص شده باشد تا تصویرگر با توجه به آن دست به طراحی بزند. اما در مواردی، بازی‌هایی هست که وابسته به تصاویر است.
این طراح و تصویرگر بازی‌های رومیزی که بیش از 10 سال است در زمینه تصویرگری فعالیت می‌کند، در ادامه این نشست گفت: هر پروژه تصویرگری با توجه به حجم کار مدت زمان متفاوتی را برای اتمام پروژه نیاز دارد. البته حساسیت‌های سفارش دهنده و اصلاح‌های چندباره طرح‌ها نیز مدت زمان انجام پروژه را بیشتر می‌کند.
متن کامل خبر

برگزیدگان چهارمین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی کانون اعلام شدند

گزیدگان چهارمین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی شدند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، آثار ۴۲ ایده‌پرداز یا گروه ایده‌پردازی، در مرحله پایانی از سوی دبیرخانه رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی انتخاب شد تا در روز رویداد برای ارائه این ایده‌ها به سرمایه‌گذاران و صنعت‌گران آماده شود.
این آثار از بین ۱۰۰ اثر رسیده به دبیرخانه پس از پایان دوره‌های آموزشی و جلسه‌های گفت‌وگوی مجازی با استادان راهنما، طراحان و متخصصان این حوزه برگزیده شد و ملاک انتخاب آن، توان دبیرخانه ایده‌آزاد برای ایجاد امکان جذب حامی صنعتی و مالی است و این انتخاب به این معنی نیست که ایده‌هایی که به این مرحله راه پیدا نکرده‌اند از نظر کیفیت در سطح پایین‌تری قرار داشته‌اند.
متن کامل خبر…

Toys enhance a child’s various skills

The editor-in-chief of the Toy World magazine in Europe believes; Toys increase children’s creativity and skills and help them build the world they love.

According to Kanoon General Directorate for Public Relations and International Affairs, John Baulch at a virtual meeting attended by the designers and ideators of the Fourth IdeaAzad National Toy Event said: “Remember, as a designer, it does not matter where and in what country you live, but it is important that the toys you design are loved by children. So try to identify and understand what children really like.”
Read more…